Tabung KKTNS

Tuesday, October 4, 2011

Lawatan dari Rumah Kanak-Kanak Rembau


17hb Mac 2011 (Khamis)

KK Tampin menerima kunjungan dari Rumah Kanak2 Rembau..seramai 20 pelajar perempuan tingkatan 4 dan 5 ditemani 5 org pegawai pengiring..tujuan kunjungan adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang peluang/halatuju selepas sekolah...

So, aku yg memberi taklimat tersebut..sebetulnya bukan tugas aku, tp pgwi psikologi kena kursus induksi, terpaksa la aku ambil alih selaku pegawai khidmat pelanggan aka PRO Kolej..slaid presentation telah siap dibuat..72 helai semuanya..byk gmbr je..aku bercerita ttg gambo..dari sekeping gmbar byk cerita leh dikuarkan..hehehe..

sejam aku berucap memberi taklimat termasuk sesi soal jawab..aku byk bercerita ttg pengalaman lalu aku wlpun mungkin x byk mana..aku dpt asekan mereka x byk tahu psl halatuju selepas sekolah, yela tnya nk masuk u amek kos ape..ckp akaun, perdagangan..hahaha..mmg kurg pendedahan..

cuma yg aku tekankan kat dlm taklimat tue..ada peluang sambung belajar, grab je..minat tue leh dipupuk..kita tak tahu apa yg leh kita buat dimasa depan..apa yg kita akan jd..apa yg kita tidak ketahui lagi psl diri kita..mereka masih mencari identiti..learn by exp..learn by mistake..then u will noe wat u want in ur life..

i admit its feel good when u stand there, sharing ur knowledge, exp wif others..apatah lagi utk mereka yg krg bernasib baik, tiada ibu ayah, terbuang sejak lahir, tertekan dek konflik keluarga..kita harus bersyukur dgn apa yg kita ada skg berbanding dgn mereka yg kekrgan semua ini..tp aku lihat dorg, excited, gembira tgk perkara baru seolah2 mcm tiada kkrgn dlm diri dorg spt insan lain..

Syukur pada tuhan, kerana mengurniakan pekerjaan ini kepada aku..Alhamdulillah..^^,

p/s: sori xleh share gmbo dorg kat cni..dorg dilindungi akta kanak2 apa ntah..identiti mereka dirahsiakan dan tidak boleh disiarkan gambar-gambar dlm apa jua bentuk sekalipun melainkan dgn keizinan..^^

No comments:

Post a Comment